Wycieczka do Będomina i Wdzydz Kiszewskich

Dnia 21 czerwca 2022 r. uczniowie z klas I-III ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łebnie wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Będomina i Wdzydz Kiszewskich, zorganizowanej w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. "Poznaj Polskę". Celem tego wyjazdu było wzbudzenie u dzieci zainteresowania częścią naszej kultury, która stanowi podstawę tożsamości narodowej i kaszubskiej.

Pierwszym punktem programu był spacer po Kaszubskim Parku Etnograficznym. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich. Muzeum założono w 1906 roku. Zajmuje 22 ha nad brzegiem jeziora Gołuń. Znajduje się tam ponad 50 budynków charakterystycznych dla wiejskiego krajobrazu Kaszub, Kociewia i Borów Tucholskich z okresu od XVII do XX wieku.  Muzeum udostępnia zwiedzającym obiekty dawnej architektury Pomorza: chałupy, dwory, szkołę, wiatraki, kościoły karczmy, budynki gospodarcze i warsztaty rzemieślnicze.

Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie – jedyne na świecie muzeum pieśni narodowej.

Mazurek Dąbrowskiego to szczególna pieśń dla każdego Polaka. Od czasów powstania we włoskim miasteczku Reggio’nell Emilia do dnia dzisiejszego towarzyszy nam w najważniejszych chwilach.

Muzeum znajduje się w dworze szlacheckim, należącym w latach 1740 – 1785 do rodziny Wybickich. Tam urodził się Józef Wybicki twórca tekstu „Mazurka Dąbrowskiego”. Eksponowane zbiory zostały podzielone na trzy wystawy stałe: „Józef Wybicki i jego czasy”, „Losy Mazurka Dąbrowskiego”, „Polskie symbole narodowe”.

Album ze zdjęciami

Wycieczka do Gdańska w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. "Poznaj Polskę"

W dniu 15 czerwca 2022 r. uczniowie z klas IV - VIII ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łebnie wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Gdańska, zorganizowanej w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. "Poznaj Polskę". Celem tego wyjazdu było wzbudzenie u dzieci zainteresowania historią II wojny światowej.

Pierwszy punkt zwiedzania to Muzeum II wojny światowej. Sercem Muzeum jest wystawa główna zlokalizowana 14 metrów pod ziemią. Zajmuje powierzchnię niemal 5 tys.m2, jest jedną z największych wystaw prezentowanych przez muzea historyczne na świecie. To opowieść o tragicznym doświadczeniu II wojny światowej, o jej genezie i skutkach, o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach . Ukazano w niej też wyjątkowość polskiego doświadczenia na tle innych narodów. Ma przypominać lekcję historii, której nie wolno nam zapomnieć.

Kolejne miejsce to pole bitwy na Westerplatte. Przewodnik przybliżył nam historię Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte oraz jej obrońców. Zwiedziliśmy zachowane do dziś wojskowe zabudowania. Głównym elementem kompozycji krajobrazu dawnego pola bitwy na Westerplatte jest monumentalna rzeźba. Pomnik Obrońców Wybrzeża umiejscowiony przy wejściu do portu morskiego, na terenie byłej polskiej Wojskowej Składnicy Tranzytowej. Pomnik z monumentem o wysokości 25 metrów, upamiętnia polskich obrońców Wybrzeża we wrześniu 1939.

Z podróży wróciliśmy pełni wrażeń oraz bogatsi w nową wiedzę historyczną.

Album ze zdjęciami:

Wycieczka do Torunia w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki

pn. „Poznaj Polskę”

W dniach 7 – 8 grudnia 2021 r. uczniowie z klas IV - VIII ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łebnie wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Torunia, zorganizowanej w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. "Poznaj Polskę". Celem tego wyjazdu było wzbudzenie u dzieci zainteresowania naukami przyrodniczymi oraz technicznymi, poznanie historii powstawania toruńskich pierników oraz zwiedzanie i podziwianie architektury Starego Miasta i jego zabytków.

Wycieczkę rozpoczęliśmy na toruńskiej starówce, gdzie spotkaliśmy się z naszą przewodniczką. Przeszliśmy przez Rynek Staromiejski i podziwialiśmy architekturę starego Torunia. Widzieliśmy pomnik najsłynniejszego mieszkańca miasta - Mikołaja Kopernika oraz Dwór Artusa. Znaleźliśmy słynnego pieska Filusia i Osiołka. Wysłuchaliśmy legendy o dzielnym flisaku, który uwolnił miasto od plagi żab. Następnie wyruszyliśmy w kierunku murów obronnych, bramy dawnego miasta oraz Krzywej Wieży. Poznaliśmy miejsce urodzenia oraz chrztu Mikołaja Kopernika, a także miejsce przechowywania najcenniejszych pamiątek po słynnym naukowcu.

Spacer po starówce zakończyliśmy w Katedrze pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty, gdzie podziwialiśmy architekturę gotycką z XIV w.

Kolejnym punktem wycieczki były warsztaty własnych wypieków w Muzeum Rzemieślników Toruńskich. Każdy wykonał swój pamiątkowy piernik, który zabrał do domu. Następnie weszliśmy w gotyckie podziemia kamienicy na Starym Mieście – do Domu Toruńskich Legend. Tu przenieśliśmy się w świat magicznych opowieści o Toruniu i jego historii. Przewodniczka, w stroju epoki, snuła opowieść o wylaniu nieczystości na głowę króla Jagiełły, przybliżyła historię flisaka, który uratował miasto przed plagą żab oraz podała powody pochylenia się Krzywej Wieży. Znaleźliśmy również czas na szybki zakup pamiątek.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, które zaprosiło nas do zwiedzania interaktywnych wystaw rozmieszczonych aż na sześciu piętrach budynku. Na wejściu przywitało nas Wahadło Foucaulta demonstrujące doświadczenia potwierdzające ruch Ziemi wokół własnej osi. Dowiedzieliśmy się, że toruńskie Wahadło ma 33 m długości, jego serce waży 35 kg, a pełen obrót płaszczyzny jego drgań następuje po około trzydziestu godzinach. Następnie świetnie bawiliśmy się na wystawie Rzeka, przy modelu koryta Wisły. Niebywałą atrakcją był pobyt na statku, wraz z piratami grasującymi dawniej na Wiśle, a w domku na drzewie, bawiliśmy się w odkrywców. W sali przeBUDOWA, czuliśmy się jak na własnym placu zabaw, gdzie, przy użyciu niebieskich klocków, wznosiliśmy przeróżne okazałe konstrukcje. Wystawa …to takie proste! przypomniała nam wielką układankę Tetris. Zatrzymaliśmy się też na Ścieżkach dorastania – jedynej w Polsce wystawie poświęconej procesowi dojrzewania człowieka.

Po smacznym obiedzie udaliśmy się do Planetarium, gdzie obejrzeliśmy seans o kosmosie. Wrażenia przebywania wśród gwiazd i planet oraz wspólnej podróży do najdalszych galaktyk na długo pozostaną w naszej pamięci.

Na zakończenie naszej wyprawy zwiedziliśmy Muzeum Toruńskiego Piernika, gdzie uczniowie mieli okazję wysłuchać barwnych opowieści o piernikach.

Z podróży wróciliśmy bogatsi o nową wiedzę historyczną, zaczarowani urokami miasta oraz otuleni mocą niezapomnianych wrażeń.